...rozšířeně
<<  Červen  >>
PoÚtStČtSoNe
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

dnes, článek, akce

Novinky na email:
Statek, o. s.  

Vrah 2011 >> VRAH 2011: REPORTÁŽ

VRAH 2011: REPORTÁŽ

Vrah 2011
15 týmů se postavilo na start dalšího ročníku Velké Říjnové Akční Hry VRAH 2011. Celkem 56 účastníků se z Chrastavy na Liberecku vydalo hledat Vasilisu Překrásnou a vysvobodit ji ze spárů Kostěje Nesmrtelného. Putovali po dva dny Ještědským hřbetem a Českodubskem. Vrahy se pak stali samotní účastníci, kterým se podařilo Kostěje v cíli na statku zneškodnit.
Herní systém se na prvním ročníku osvědčil, a tak zůstal stejný. Vítězem VRAHu se stává tým, který nasbírá nejvíce bodů. Body lze získat na stanovištích s aktivitou (lanová, střelecká, na zručnost…) nebo na mnoha bezobslužných stanovištích. Taková stanoviště jsou buď zadána víceméně jednoduchou šifrou, nebo jde jen o to, dané místo najít a zapsat správně odpověď na otázku. Seznam stanovišť a šifer dostávají týmy na startu daného dne.Pochod trvá téměř dva dny s jednou pauzou na spaní a je na každém týmu, jakou zvolí strategii a postup.
Připravili jsme celkem 127 stanovišť, která ovšem žádný tým nemohl projít všechna. Ti nejlepší nachodili i více než 120  kilometrů. Průměrná vzdálenost, kterou týmy ušly ze startu do cíle v Lesnovku, se oproti loňskému roku zvýšila na asi 85 kilometrů. Vítězem hry se stal tým IS mise. 

Krátce před 21 hodinou přijíždí na chrastavské nádraží většina účastníků outdoorové hry VRAH 2011. V prostorách stanice jsou všichni zaprezentováni, dochází k dovysvětlení pravidel a každému účastníkovi je věnován upomínkový předmět a zároveň bezpečnostní prvek – reflexní samonavíjecí páska s logem hry. Poté se už všichni udatní bohatýři přesouvají k dějišti krátké scénky, která ukazuje, jak hrozný je život současných ruských venkovanů pod nadvládou Kostěje Nesmrtelného. Právě on promění spanilou Vasilisu Překrásnou jako trest za to, že odmítla jeho nabídku k sňatku, v žabku, která odskáče do města. Soutěžící nemeškají a s šifrovacím klíčem peláší plnit první úkol v ulicích Chrastavy.

Teprve po vyluštění hesla se dostávají do jedné z místních hospod za pomocníkem, který každému týmu věnuje několik dobrých rad na cestu. Kromě map, seznamů stanovišť a šifer dostávají ještě kouzelné vejce, které nesmí za žádných okolností rozbít. Jen nepoškozené vejce může účastníky ochránit před silou Kostěje.

Týmy teď rozmýšlí, kudy se vydat. Cíl prvního dne je za necelých dvacet hodin v Dlouhém Mostě na druhé straně hor. Zachránci často volí svou cestu přes obslužná stanoviště s aktivitou. Právě na nich kromě velkého množství bodů  získají i pomocníčky, které využijí při závěrečném souboji s Kostějem.Kromě stanovišť s aktivitou ještě účastníci plní desítky drobných stanovišť různé bodové hodnoty – ať už opisují, hledají či počítají. Navíc je potřeba pro splnění některých úkolů nejprve vyluštit šifru. Především v okolí startu lze na určených místech navíc získat bodový bonus, pokud odešlou správné řešení zadaného úkolu SMS zprávou mezi prvními. Zvolit správnou strategii na začátku se určitě vyplatí!

Vybraná stanoviště:

01 ChrastavaMěstská hra fungovala na jednoduchém principu přiřazování vyfotografovaných míst do vyznačených míst v mapě. Po spárování fotek s mapou pomocí šifrovacího klíče týmy obdržely informaci, že spojku najdou v Glorii. Glorie je restaurace přímo na náměstí. Jednomu týmu se nepodařilo šifru vyluštit do časového limitu.

03 Chrastava, náhonPrvní časový bonus mohly týmy získat na stanovišti nedaleko od startu. Úkolem bylo najít „ozubený žebříček“ na vodním náhonu na červené místní značce. Kdo první poslal SMS s počtem příček na této železné tyči (114 jich bylo), získal 100 % bodů navíc.

07 Andělská HoraV této podhorské vsi bylo možné získat celkem 50 bodů na třech různých stanovištích. Asi nejzajímavějším úkolem bylo rozluštění kódu, který odkazoval na zdejší informační tabuli. Pokud se zadaná místa spojila přímkami, protnuly se právě na domě s číslem 1. Úkol správně splnily pouze 3 týmy.

09 Ovčí hora, rozcestníkDalší časový bonus nabízelo nalezené dřívko na kopci nad Chrastavou. Bylo ukryté za cedulkou rozcestníku.

11 Hamrštejn, zříceninaObslužné stanoviště na zřícenině hradu navštívilo 13 týmů. Každý tým dostává 30 bodů za příchod a ještě může soutěžit o dalších maximálně 120 bodů. K tomu si odnáší pomocníčka pro závěrečný boj s Kostějem. Pomocníkem vděčným za záchranu byla na Hamrštejně myška, kterou účastníci vysvobodili ze spárů Harpyje. Vysvobození probíhalo prakticky střelbou vzduchovkou na plechové terčíky.

12 Hamrštejn, transborderUnikátní lanovka přes řeku Nisu. Úkolem zde bylo vyřešit jednoduchou hádanku – poradit převozníkovi, v jakém pořadí převést zelí, kozu a vlka, aby se nic navzájem nesežralo.

14 Todtův křížČasovým bonusem opatřený křížek na stromě je ukryt hluboko v lesích a pouze s pomocí KČT mapy není snadné ho najít. V instrukcích jsme proto ke kříži dali nápovědu k jeho umístění. Kříž nakonec nalezlo 8 týmů (první byl Trošku úcty)

17 Buk republikyJežek v zatáčce dostal smyk a rozsypala se mu všechna nasbíraná jablíčka do bažiny. Vytáhnout je lze jedině tak, že jeden z týmu je zavěšený na laně těsně nad zemí a musí nasbíraná jablka (resp. papírové koule) naházet do připraveného košíku. Ostatní z týmu zavěšeným hýbou pomocí lan. Stanoviště na Buku republiky navštívilo všech 15 týmů.

19 Bunkry na modré značcePro zisk bodů bylo nutné objevit dva vojenské řopíky nedaleko cesty a v nich ukryté VRAH destičky. Bunkry byly sice zakreslené i v mapě, ale ve tmě bylo pro mnoho týmů obtížné objevit druhý bunkr.

20 Císařský pomníkStanoviště přímo u rychlostní komunikace bylo zřejmě nejvzdálenějším místem od hlavní trasy start-cíl. Přesto se pomník pokusilo najít několik týmů. Ne všichni byli úspěšní – pomník se totiž skrývá za křoviskem.

22 RoimundNa zřícenině hradu, kde se dochovala ještě obvodová zeď, týmy hledaly VRAH destičku s časovým bonusem. Destička byla podle instrukcí u stromu, ovšem v areálu stromů bylo více než dost, takže některé týmy destičku ještě za tmy neodhalily.

23 HavranDevět týmů dorazilo ke skalnímu masivu na okraji herního pole. Atraktivní lezecké stanoviště ve stylu via ferrata s průlezem skalní štěrbinou a se slaňováním měli možnost vyzkoušet dva členové týmu. Z hnízda na vrcholu skály totiž vypadlo mládě havrana – body a pomocníčka šlo získat pouze navrácením mláděte zpět.

27 TrávníkNa tomto obslužném stanovišti se pomáhalo mravencům s přenášením nákladu. Šlo o navlékání kroužků v daném pořadí na velmi dlouhou dřevěnou tyč, přičemž kroužek nesměl spadnout a členové týmu se museli tyče držet pouze v zadní části. V časovém limitu úkol splnilo všech 12 týmů, které sem dorazily. K tomu každý tým dostal od mravenců sladkou odměnu.

36 Kryštofovo údolíPři průchodu malebnou obcí šlo navštívit hned několik stanovišť (orloj, kostel, nádraží, pomník). Na stanovišti č. 36 jsme se po vyluštění šifry tázali, kdo že to měl nehodu naproti domu č.p. 102. Na místě si soutěžící mohli všimnou připevněné čarodějnice na stromě.

39 Kaple sv. KryštofaJedno ze stanovišť na hřebenové červeně značené cestě. Z odpovědí na otázku, kolik turistických značek se nachází na kapli, jsme nakonec uznali všechny.

41 Křižanské sedloFoto šifru na sedle vyřešily týmy tak, že napsaly, jak se liší fotografie od skutečnosti.

42 Krmelec na modré značce v NoviněZa posledním domem v Novině čekal další časový bonus. Důmyslně skrytá VRAH destička v krmelci. Jako první ho objevily Tlapky.

47 Dánské kamenyTýmy měli za úkol vysvobodit nebohého motýla z pavučiny, resp. z kokonu, ve kterém byl uvězněn. Kokon představovala krabička připevněná k lanu. Celý tým musel proběhnout trasu a všechny krabičky z pavučiny vymotat. Po otevření se v jedné z krabiček nacházel vděčný pomocníček motýl.

48 VýpřežJen tři týmy dokázaly vyluštit rébus pod nejvyšším místem VRAHu. Šlo o to, najít ceduli místní naučné stezky a doplnit správné slovo „parohy“.51 Mohyla letcůV místě havarovaného letadla musely týmy opsat správné datum narození jednoho z padlých.52 JeštědDevět týmů dorazilo k vysílači a horskému hotelu na Ještědu za silné mlhy a nevlídného mrholení. Nejen, že dostali čaj na zahřátí, ale ještě možnost získat body, pokud se jim podařilo v časovém limitu vysvobodit uvězněné liščí mládě. V běhací hře šlo o přenášení části zámku ve stanoveném pořadí.

54 Kámen loveckého štěstíNakreslit správně obrys pomníku se podařilo 3 týmům.

62 Pláně pod JeštědemStanoviště na hlavní trase z Ještědu na Rašovku bylo poznamenáno zimním obdobím. Od místní hospody totiž na zimu schovali dřevěný vláček, k němuž odkazovala šifra. Některé týmy to však nezaskočilo a iniciativně se v hospodě na vlak zeptaly.

69 U ŠámalůPoslední obslužné stanoviště před cílem dávalo možnost pomoci rybce a přemístit ji do rybníka. V praxi šlo o lovení rybek z pet lahví pomocí dřevěného prutu s háčkem. Úkol ztěžoval silný vítr.

71 Dlouhý Most, ZŠ (cíl I. etapy)

Zmožené týmy konečně přichází k základní škole. Vítá je stará babizna – Baba Jaga. Je celá rozhozená ze setkání se živými lidmi, a proto, když ji pomůžou dát dohromady (složit její podobiznu jako puzzle), nechá je tu přespat. Má totiž s Kostějem Nesmrtelným také nevyřízené účty.

Pět týmů z patnácti nestihlo přijít včas do cíle do stanovených 18:00 a z toho jeden ve večerních hodinách ze hry odstoupil. Po prvním dnu již nyní víme, že pořadí týmů bylo stejné jako celkové: 1. IS Mise, 2. IDDQD, 3. Náhodní kolemjdoucí, 4. Trošku úcty, 5. Tlapky. V první etapě odstoupilo ze zdravotních důvodů celkem 11 účastníků z 5 různých týmů.

Babě Jaze se nabídka k přenocování rozležela v hlavě a ve 2 hodiny ráno budí osazenstvo své chýše. Poradí cestu do Kostějova sídla, i jak je možné Kostěje oslabit – na obslužných stanovištích se tentokrát budou hledat ukryté schránky od jednotlivých Kostějových srdcí. Ještě než Baba všechny bohatýry vykázala ven, rozdala seznamy stanovišť pro druhou etapu a mapy.

100 Noční hry VesecMinimálně do 6 hodiny ranní museli účastníci plnit úkoly v nedalekých lesích na jihu Liberce. Na třech zadaných výchozích bodech se museli rozdělit a každá polovina týmu šla plnit svůj úkol. Teprve poté, co měly obě poloviny splněné všechny úkoly, mohl se tým vydat na trasu. Na nočních stanovištích se plnily rychlé úkoly jako je skládání tangramu, střelba prakem, stavba věže z Marschmallows a špejlí, stavba mostu ze špejlí, odhad kilogramu písku či navlečení tužky do pivní lahve.

102 Císařský kámenÚkolem na nové dřevěné rozhledně bylo opsat z tabulí na vrcholu rozhledny zadané místo.

104 Rádlo, koupalištěPrůchod obcí Rádlo opět nabízel zisk většího počtu bodů. U koupaliště pouhé tři týmy nalezly v aleji pěstouna zde vysazeného stromku – Rádelské šlapky.

111 JavorníkNa kopci Javorník bylo úkolem sečíst kilometry na rozcestníku turistických cest.

117 Křížek u Hodkovic nad MohelkouÚkolem na tomto zajímavém křížku pod skalním masivem bylo spočítat lístečky na železné mříži.

119 Hodkovice n. Mohelkou, lomPrvní obslužné stanoviště druhého dne plnily týmy už za světla. Bylo nutné střelit husu, ve které se nachází jedno z Kostějových srdcí. Každý hráč se musel z pěti střel trefit alespoň jednou do terče.

120 Raubířské skályCelých 12 týmů se nechalo zlákat možností získat až 170 bodů a vydalo se za Hodkovice nad Mohelkou k tajnému stanovišti (jeho přesné umístění bylo zavěšeno na mostě nad rychlostní komunikací z důvodu bezpečnosti). Jedna ze schránek s Kostějovým srdcem byla zavěšena vysoko na skále. Dostat se k ní dalo pouze po věži z pivních bas, které si účastníci dávali pod sebe. Pro maximální zisk bodů bylo zapotřebí naskládat 9 beden.

125 VrchovinaUprostřed malé vsi se proti Kostějovi bojovalo dopravním prostředkem! Týmy měly za úkol přejet Kostějovo srdce na jednokolce. Pravidla umožňovala, aby ostatní v týmu jezdce přidržovali, takže nakonec jízdu ve zdraví všichni přežili.

129 BezděčekNa dalším z obslužných stanovišť bylo možné získat srdce Kostěje po zneškodnění jeho dvou strážců. Bojovalo se s koulemi připevněnými na gumičce a se štíty. Pro vítězství v každém souboji bylo nutné uštědřit protihráči tři rány do těla.

132 Horní Vlčetín, lomPřekonat tekuté písky v pískovcovém lomu bylo možné jedině projitím čtvercového území po jediné možné cestičce. Pokud hráč po svém tahu zapadl, musel se vrátit do fronty a mohl hrát další z týmu. Bohatýři, kteří neztratili pevnou půdu pod nohama, na konci získali a zneškodnili další truhlu s Kostějovým srdcem.

138 Český Dub, Na KoupalištiPět týmů správně napsalo, že do zdejší restaurace je zákaz vstupu „s gumovými čluny“. Český Dub je od cíle hry vzdálen jen 6 kilometrů.

143 Rasova roklePoslední stanoviště s aktivitou se nacházelo v údolí nedaleko Českého Dubu. Adrenalinový úkol obsahoval přechod po kládě a lezení po dlouhém provazovém žebříku na dno rokle.

149 Lesnovek, č. p. 1

Cílové stanoviště na statku v Lesnovku bylo otevřeno od 16:00 do 18:00. Ve hře zůstalo 12 týmů z původních 15. Všech 12 týmů dorazilo včas, za každou minutu zpoždění by jinak dostaly trestné 4 body. Příchozí vítala Vasilisa přeměněná v žabku, ale také Kostěj Nesmrtelný, který ji zde věznil. Kostěj postupně slábnul, když bohatýři předvedli, že po cestě získali zvířátka-pomocníčky a zničili několik Kostějových srdcí.

Týmy se v poslední aktivitě pokusily zlomit kletbu Vasilisy tím, že zneškodní proradného Kostěje, jehož poslední srdce se skrývalo v místním sklepení. Nejprve bylo nutné zpod schodiště nanosit cihly, z cihlového komínku se dala sundat jehla, která posloužila jako ostří na kopí. Kopí bohatýři získali po přeřezání tažných lan, kterými bylo upevněno u stropu stodoly. S kopím už se celý tým přesunul do sklepení, kde probodl Kostějovo srdce (nafouknutý balonek) za strašlivého Kostějova křiku. Vítěz závěrečné hry se vyhodnotil až poté, co všechny týmy osvobodily Vasilisu. Tým z nejrychlejším časem dostal 200 bodů. Z celkového času se odečítal počet nasbíraných pomocníčků (každý znamenal 10 vteřin dolů). 200 bodů navíc přineslo každému týmu také donesené neporušené vejce, které bohatýři dostali v úvodu hry.Vasilisa byla volná a šťastná, stejně jako účastníci hry, kteří se konečně mohli přesunout do tepla statku, odpočinout si a vychutnat si dobré jídlo.

Více o přípravách hry se dozvíte v závěrečné zprávě.


| Autor: Marťus | Vydáno dne 19. 02. 2013 | Informační e-mailVytisknout článek

Statek, z. s., Lesnovek 1, Hlavice, 463 48, statek@statek.org, předseda Martin Mikeš, tel.: 774 158 719, martus@statek.org