...rozšířeně
<<  Květen  >>
PoÚtStČtSoNe
 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31    

dnes, článek, akce

Novinky na email:
Statek, o. s.  

Vrah 2010 >> VRAH 2010: REPORTÁŽ

VRAH 2010: REPORTÁŽ

Vrah 2010

Je 20:15 a na železniční stanici Jedlová právě přijíždí vlakem 37 účastníků hry VRAH 2010. Po krátké prezenci a dovysvětlení pravidel jsou svědky vraždy paní Kašparové. Výpovědi svědků a další střípky z tohoto případu pak budou získávat po cestě na všech obslužných stanovištích.

Přečtěte si před začátkem nového ročníku, jak probíhal VRAH 2010. Více v závěrečné zprávě VRAH 2010 , ve fotogalerii VRAH 2010 a na webu VRAH 2011 .

Nyní už ale dostávají seznam desítek stanovišť různé bodové hodnoty, která mohou během následujících 21 hodin navštívit a pokusit se splnit zadaný úkol. Aby to nebylo tak jednoduché, některé úkoly či umístění stanovišť jsou zašifrovány – desítku šifer účastníci dostávají také a už se snaží první z nich luštit. Kdo neluští, zkoumá mapu, rozvíjí strategii a první týmy už uhání na nejbližší stanoviště. Tři stanoviště v okolí startu jsou totiž zvýhodněna časovým bonusem – pro první týmy, které odešlou správné řešení SMS zprávou znamená více bodů za dané stanoviště. 


Vybraná nejzajímavější stanoviště:

05 Jelení skála, bunkr

Stanoviště s časovým bonusem vzdálené od startu asi 500 metrů. Mnoho týmů nepřečetlo dobře zadání a místo počítání kudrlinek na vojenském bunkru těsně pod vrcholem se zaobíralo bunkrem přímo u turistické cesty.

06 Jedlová hora

První aktivita „závod na lyžích“ pod rozhlednou na Jedlové. Lyže v tomto případě představovala dvě prkna, která držel první a poslední pomocí provázků. Navíc byl každý pasažér lyží otočen k tomu druhému zády a celý tým takto musel absolvovat vytyčenou trasu. Bohužel přišlo hodně týmů naráz, takže zde docela čekaly. Využít se ale dala hospoda přímo u stanoviště.

08 Jedlová, železniční zastávka

Záludná grafická šifra: úkolem bylo odhalit rozdíly mezi vyfocenou budkou železničního přístřešku a skutečností. Většina týmů chybějící trámy na fotografii odhalila.

10 Vodárna u Nové Hutě

Jedno z na poslední chvíli přidaných stanovišť spočívalo v tom, že bylo třeba odklopit železný poklop, na kterém byly skleněné luxfery. Kdo obkreslil jejich vzor, získal 30 bodů.

11 Tolštejn

Jedna ze složitějších šifer (na naše poměry :-) šla vyluštit až přímo pod zříceninou hradu. Obrázek odkazoval na zde pověšené erby s názvy obcí. Kdo správně seřadil písmena, získal heslo „dopadněte pachatele“ a také 50 bodů.

14 Pětikostelní kámen

Aktivita se skládala ze dvou úkolů. Nejprve si adepti střelbou ze vzduchovky mohli přidat bonusový čas pro druhou část. V té musel každý účastník po hmatu poznat předměty umístěné v pytli, zapamatovat si je a poté napsat. Nepřítelem nebyla ani tak paměť, jako spíše identifikace předmětů pouze po hmatu.

21 Ledová jeskyně

Jelikož jsme při prohlídce terénu usoudili, že se nám na toto místo již nebude chtít vracet s VRAH destičkou, improvizovali jsme a rozhodli jsme se trochu poničit zdejší lavičku. Zespodu jsme zde vyryli vrahovský pozdrav „Vrahoj!“ :-)

22 Údolní nádrž Naděje

Pod přepadem hráze byly připraveny dvě lanové aktivity – mohawk a ručkování přes potok. Dále bylo nutné si na hrázi přehrady vylovit další výpověď. Ještě zde byla možnost doplnit vodu a uvařit čaj. Stanoviště bylo otevřeno jen do 7:00, takže ho bohužel stihnul navštívit jen tým Zuřivci.

25 Luž

Z jednoduché šifry účastníci zjistili „vyfoť se na Luži“. Čtyřem týmům 40 bodů stálo za to se ráno na nejvyšší horu Lužických hor vypravit a zvěčnit se tu.

29 Dolní Světlá, zastávka BUS

Po vyluštění jednoduché šifry se dal zjistit úkol – zdejší přístřešek autobusové zastávky totiž poničila při stavbě kočka, která zde zanechala své stopy. Týmy, které obkreslily nebo identifikovaly správně stopy, mají 40 bodů.

Do 7 hodiny ranní zatím odstoupily dvě osoby – jedna z týmu Brusnice, jedna ze Ztrát a nálezů.

30 Falkenstein

Na tomto velkém dvojstanovišti bylo možné získat až 100 bodů, doplnit zásoby vody a uvařit si čaj. Prvním úkolem bylo vylézt v časovém limitu na skálu – cesta nebyla složitá, nepříjemná byla spíš zima a vítr. Druhý úkol byl týmový: všichni museli překonat trasu přes několik velkých hraničních kamenů, ale z jednoho na druhý mohli přejít jen přes pomocný malý kámen. Každý tým nakonec zvolil trochu jinou strategii, ale ne úplně všem se podařilo přejít bez dotyku země.

35 Babiččin odpočinek

Na tomto místě čekala účastníky časově obtížnější šifra, ve které bylo nutné správně seřadit písmena z informační tabule.

39 Hvozd

Úkolem bylo najít v komplexu restaurace na Hvozdu poschovávané krabičky s logem Vrahu, přečíst zde napsaný písmený kód a zapsat ho na luštitelský stůl. Po chvílí bádání všechny týmy na uspořádání šifry přišly a za odměnu kromě výpovědí a bodů dostaly ještě čaj a čokoládu na posilněnou. Jelikož přišlo hodně týmů v jeden moment, měly poslední týmy hledání krabiček o něco jednodušší. Každopádně už si všichni dobře uvědomovali, že za pár hodin musí dorazit do cíle.

42 Sokol

Šibalsky schovaná destička na vrcholu Sokol byla ve vykotlaném stromu pod kamenem.

46 Loupežnický vrch

Jen tým Ztráty a nálezy dorazil na stanoviště s bažinou. Úkolem bylo projít šachovnici jedinou možnou trasou, kterou ovšem účastníci neznali. Kdykoliv jeden šlápl vedle, musel se vrátit na začátek a pokračoval další z týmu. Stanoviště bylo otevřeno od 10 do půl šesté.

53 Mezi Hadovkou a Polesím

Poslední aktivitu čtvrtka si vyzkoušelo 6 týmů. Šlo o adaptaci hry woodkopf. Hráči mají na hlavách prkno a snaží se ho shodit soupeři bez dotyku ruky. Účastníci si nejdříve disciplínu vyzkoušeli proti sobě, bodovaná kola byla proti organizátorům. Hrálo se na tři vítězné a dobře se ukázalo, kdo má jak křivou hlavu :)

54 Havran (v Polesí)

Obtížné stanoviště čekalo na skalní vyhlídce. Pomocí buzoly bylo nutné odhalit, který kopec na obrázku je označen logem VRAHu.

57 Tělocvična ZŠ Rynoltice

V 16:53 přichází první tým do nocoviště v tělocvičně v Rynolticích. K dispozici je zde vydatná kuřecí polévka, ale také sprcha a místo na spaní. Většina účastníků se hned po večeři odebírá ke spánku, únava je znát. Před spaním ještě dostává každý tým důležité výpovědi k případu vraždy paní Kašparové a instrukce na zítra – už ve 3 hodiny ráno je sraz asi kilometr od tělocvičny.

Limit pro doražení do cíle byl v 18:00. Nestihly ho tři týmy. Nejvíce trestných bodů nasbírali Čikatilos, kteří si za tmy již nerozuměli s mapou.

Průběžné výsledky v době hry nebyly zveřejněny, ale nyní již víme, že po prvním dni výrazně vedli Náhodní kolemjdoucí, za nimi Tlapky a Zuřivci. Poslední byly Brusnice. Kdyby tým Čikatilos neztratil 4 body za každou minutu zpoždění, byl by na velice pěkném druhém místě.

Ráno na druhou etapu nevystartovali další 3 účastníci – z týmů Tlapky, Náhodní kolemjdoucí a Brusnice.

99 Křižovatka lesních cest u Polesí

Máme druhý herní den, tedy pátek, 3:00. Jsme na startu orientačního běhu. Jen polovina týmů zvládla dorazit do zadaného času. Týmy se seznámily s pravidly a musí teď obejít/oběhnout kontroly, tak aby nasbíraly 22 bodů do své karty. Po nasbírání je čeká šifra na Panenské skále.

100 Panenská skála

Zde pod skálou svítí „morsík“ – krabička, která přerušovaným červeným světlem říká „Ber taxík do Hamru“. Naštěstí proti skále je stanoviště VRAH taxi a řidiči připravení vzít účastníky do obce Hamr na Jezeře. Bohužel nepřesný zákres v mapě způsobil, že mnoho týmů nemohlo dlouho najít Panenskou skálu, a tak se pak hodně nakupily. Vyluštit v zadaném čase morseovku tak stihly jen tři týmy. Ty, které nesplnily úkol zcela, tak taxi zavezlo o kilometr vedle, na cestu ze Stráže pod Ralskem.

101 Hamr, u restaurace

60 bodů získal ten, komu se podařilo vyhodit kotvičku na několik metrů vysokou betonovou zeď tak, aby se zachytila. Pak bylo potřeba pomocí prusíků vylézt nahoru pro další důkaz případu. Házení kotvičky si zkusilo 9 týmů, šesti se to povedlo. Týmy se na tomto stanovišti trochu štosovaly, přeci jen to bylo rozjezdové stanoviště.

103 Děvín

Na rozlehlé zřícenině hradu se nalévala voda. Ovšem konvička na čaj byla umístěna nad hlubokou hradní studní, kam logicky účastníci nemohli vkročit. K nalití vody z Pet lahve měli jen pár prádelních šňůr, a museli sestrojit úvaz tak, aby se při nelévání nedotýkali konvičky. Hodnotilo se množství přelité vody. Nejvíce nalili Gumídci a Brusnice.

105 Skalní divadlo

Rychlokurz detektiva pod skalním útvarem spočíval v uhodnutí správné barevné kombinace (hra logik) a v přečtení neviditelného písma (pomocí svíčky). Případný souboj v Člověče, nezlob se, žádný tým nevyužil :) Nejvíce času na stanovišti strávili Čikatilos, kterým se nepodařilo přelstít logickou hru ani přečíst neviditelné písmo.

108 Sochorův pomník

Pozdvižení vyvolal úkol v seznamu stanovišť „nakresli ucho“. V šifrách bylo třeba odvodit z vtipné grafické šifry, že odkazuje právě na Sochorův pomník.

110 Holičky

V blízkosti bývalé vsi se nacházela další aktivita – střelba z luku. Některé týmy ani nevyužily všech 18 střel a získaly plný počet bodů dříve. Toto stanoviště fungovalo do 15 hodin a bylo zde možné udělat horký čaj.

113 Roštový přejezd pod Lánovým kopcem

Jediné stanoviště s časovým bonusem druhý den. Šifra účastníkům prozradila, že musí spočítat všechny příčky na roštovém přejezdu do zdejší obory.

115 Osečná

Krátká báseň nabádala k pojmenování svatých na zdejším sousoší. Podle některých účastníků byla ale informační tabule zakryta právě probíhajícím trhem.

120 Nad skalním masivem Na Pince

Poslední obslužné stanoviště se nacházelo na kopečku kilometr od cíle. Část účastníků si musela zavázat oči a stát se staviteli, druhá část je navigovala zpovzdálí. Slepci museli sestavit předem zadanou stavbu z barevných kostek podle navigátorových povelů.

123 Lesnovek

Do cíle hry, na statek v Lesnovku bylo nutné dojít mezi 16. a 18. hodinou. Po příchodu se každého týmu ujala Smrt a zavedla ho sklepení, kde bylo možné na posledních 10 minut shlédnout všechny důkazy celého detektivního pátrání. Od Smrti bylo možné také za body odkoupit tři nápovědy. Poté už musela „pravda vylézt na povrch“ – po laně do soudní síně, kde čekala vyšetřovací komise. Týmy označily vraha paní Kašparové a sdělily svou vyšetřovací verzi. Polovina týmů určila vraha správně.

Po skončení procesu se tým přesunul do budovy, kde čekala vydatná večeře a možnost spánku.

Na sobotní programu byla pomoc se dřevem, vyhlášení výsledků, promítání fotek a filmu a ještě krátká týmová aktivita (obrana statku).

Při vyhlášení vítězů byla každému účastníkovi předána destička s logem VRAHu. Pro první tři týmy byly připraveny věcné ceny od sponzora akce. Vítězem se stal tým Náhodní kolemjdoucí ve složení Ferda, Marek, Zdeněk.

 

Více o VRAH 2010.


| Autor: Marťus | Vydáno dne 24. 07. 2011 | Informační e-mailVytisknout článek

Statek, z. s., Lesnovek 1, Hlavice, 463 48, statek@statek.org, předseda Martin Mikeš, tel.: 774 158 719, martus@statek.org