Velká říjnová akční hra | pochod – orienťák – outdoor – šifry … vrah vašich nohou i mozků: https://vrah.statek.org/vrah-2014/
Trasu Velké Říjnové Akční Hry VRAH 2014 se pokusilo zdolat 69 účastníků v osmnácti tří až čtyřčlenných týmech. Pátý ročník hry odstartoval na nádraží v Bezdězu Večerníček, který poprosil všechny zúčastněné o pomoc se záchranou pohádkové říše od Zapomnění. Vítězem hry se stal tým IS Mise.
Pátek 24., čtvrt na deset večer, teplota vzduchu kolem 2 °C. Z rychlíku, který mimořádně zastavil ve stanici Bezděz, vystupuje přes 60 účastníků letošní hry VRAH. Všichni mají na hlavě čepici z novinového papíru jako poznávací znamení.
Pro koho? Pro Večerníčka, který zanedlouho přijíždí na své jednokolce a všechny příchozí vítá. 18 týmů se mu veršem představí a vyslechne, co se bude dít. Večerníček by rád, aby nově příchozí pomohli lidem rozpomenout se na pohádkový svět a uvrhli tak Zapomnění, které se vkrádá do dospělých duší zase tam, kam patří.
Nejprve bude tedy nutné se dostat do pohádkové říše. Účastníci hry dostávají mapku a instrukce, jak se do pohádky dostat – cesta tam vede přes temný les a pak tunelem. Do limitu 2 hodin se podařilo dorazit 17 týmům. Teprve v pohádkové říši týmy dostávají mapky, šifrovací listy a seznamy stanovišť k průchodu I. etapy. Po celou první etapu se budou týmy setkávat s pohádkovými postavami, poznávat jejich svět, a pokud se jim bude dařit, dostanou od nich herní body.
Před tím, než se týmy vydají na cestu, zasedávají k mapě, zakreslují, diskutují, luští šifry a vymýšlí, jakou trasou vytěžit ze hry maximální počet bodů. Není ovšem času nazbyt, stanoviště s aktivitami mají jen omezenou otevírací dobu a ve hře jsou i časové bonusy, kde jen nejrychlejší týmy mohou získat až 100% bodovou nadílku navíc.
Vybraná stanoviště hry
6 Bezděz, pamětní deska
Deset týmů se vydalo na stanoviště s časovým bonusem umístěné u vchodu do hradu Bezděz. Škoda, že vzhledem k temné noci nebylo z impozantního hradu téměř nic vidět. Přímo v obci byla k mání další stanoviště: infocedule, destička a budka na vodní nádrži.
8 Na Gablaji, východně od hradu Bezděz
Nejbližší aktivita ke startu se odehrávala na kraji lesa. Úkolem bylo naučit se ovládat obří prak, který nainstaloval Pat a Mat.
13 Slatinné vrchy
Rákosníček obýval nevysoký kopec severozápadně od Bezdězu. Dvojice z každého týmu (dorazilo jich 14) měla za úkol překonat lanový most bez dotyku země.
21 Bunkr s komínem (severně od Slatinných vrchů)
Hledání destičky je vždycky obtížné, navíc když ji měli účastníci hledat v bunkru! Hned 13 týmů ale namotivoval k náročnému hledání časový bonus, který se k tomuto stanovišti vztahoval. Šlo o jedno z nejnavštěvovanějších bezobslužných stanovišť v lese – ačkoliv jich v okolí byly do orientační mapy zakresleny desítky.
26 Pramen u rybníka severně od Cikánské skály
Víla Amálka si nechala pomoci od týmů v přesunu sebe sama mezi rybníčky. V jednoduchém úkolu šlo o souhru dvou hráčů, kteří pomocí provázků navigovali malý míček tak, aby nespadl do děr v desce. 17 týmům se to podařilo v časovém limitu bez ztráty.
29 Dubový vrch
Jinak rovnou krajinu s úhledně vysázenými jehličnatými stromy rozbíjí nad bývalou osadou Strážov dubový vršek s křížkem. Vydalo se na něj 11 týmů.
42 Malá Buková
Osm týmů se vypravilo na strmý kopec Malé Bukové nejen pro hezký výhled, ale také pro dalších 50 bodů. Na vrcholu jsou k vidění kromě pamětního křížku i pozůstatky z dob vojenského prostoru.
43 Víšek
Nedaleko Hradčanských rybníků sídlili Včelí medvídci. Úkolem bylo dát dohromady správné dvojice z květin, přičemž jedna část týmu měla přístup k barevným a druhá k černobílým. Při popisování obrázků si 16 týmů užilo dost legrace a zdaleka ne všem se podařilo získat maximum bodů.
53 Jeskyně v Hradčanských stěnách
V nitru chladného, ale velmi zajímavého skalního města se mezi mnoha stanovišti schovávala jeskyně Křemílka a Vochomůrky. Těm, kterým se podařilo z brček a gumiček během 20 minut vytvořit „obal“ na vajíčko, aby přežilo hod z výšky, se skřítci odvděčili nejen body, ale i čokoládou.
61 Hradčany, mostek na žluté značce
Poslední aktivitou před přesunem do cíle první etapy bylo stanoviště vodníka Česílka. Tomu přítomných 15 týmů pomáhalo s výlovem dušiček prutem.
71 Mimoň, ZŠ Mírová
Po delším přesunu bez aktivity konečně účastníci přicházejí k nocležišti. Předtím než si budou moci odpočinout a najíst se teplé polévky, je ještě vítají večerníčkovi poskokové. Účastníci odpovídají na kvízové otázky s pohádkovou tématikou, čímž mohou získat další body. Limit pro příchod do cíle (18:00) stihly všechny týmy.
V noci se měnil čas z letního na zimní, což jako již obvykle způsobilo malé časové zmatení. Tentokrát ale měly týmy jiný úkol, než předchozí ročníky: být v 6:00 na nádraží v Božíkově. Vstát mohli kdykoliv po 2 hodině ranní a odejít nejpozději v 5.
106 Rozc. Božíkov x Brenná x Bohatice
I na noční etapě z Mimoně do Božíkova plnily týmy bezobslužné úkoly, ale také tři aktivity, kde si navíc mohli vsadit na svůj úspěch. Rébus, skládačku a sudoku si připravily lišky na rozcestí nedaleko nádraží.
111 Božíkov, nádraží ČD
Na nádraží dorazily všechny týmy včas. Po šesté ranní přichází televizní hlasatelé a oznamují nemilou zprávu: Večerníček byl unesen! Zmocnilo se ho Zapomnění a odvleklo ho do Lesnovka. Večerníček si teď sám nepamatuje, kdo je a jeho pohádkové postavy jsou zmatené a budou potřebovat pomoc. Účastníci nasedají na právě přijíždějící vlak a přesouvají se do Křižan, aby byly Večerníčkovi co nejdříve na blízku.
116 Pietscheho kaplička
Po výstupu z vlaku se cesty týmů rozdělily do všech stran. Některé týmy vyrazily rychle jižně od nádraží do polí ke kapličce, která nabízela časový bonus.
117 Krkavčí skály
Vinou uneseného Večerníčka si Rumcajs nemůže vzpomenout, jak se střílí ze vzduchovky. Aktivitu navštívilo 15 týmů.
120 Matoušova skála
Pod skálou čekala nešťastná Maková Panenka, které týmy pomáhaly nasbírat „vodu“ ze zvonků umístěných na skále. Šlo o slaňování, kdy bylo v časovém limitu nutné zazvonit na co největší počet zvonečků.
125 Druzcov, letiště
Některé týmy volily cestu přes obce Křižany a Druzcov, některé oklikou a jiné zvládly obojí. Nedaleko Druzcova bylo například na střeše místního letiště staré auto.
129 Křižovatka lesních cest východně od Scháferovy smrti
Další nešťastné pohádkové postavy: Manka a Motýl Emanuel. Týmy pomáhaly pohádkovým postavám se rozpomenout, ke komu ve skutečnosti patří. Úkolem bylo sešít obří koberec pomocí velké jehly (tyče).
135 Jeřmanská skála
Pod převisem skály sídlili pohádkoví ježci Bodláček a Bodlinka. Neuměli však správně nabodnout jablíčka na své bodliny. S tím pomáhali účastníci – každý si na záda připevnil opaskem bodlinu a musel ze země napichovat kousky polystyrenu.
153 Osečná, Schillerův pomník
V přírodě kolem Osečné jsme umístili hned několik bezobslužných stanovišť. Osm týmů, kterým se podařila vyluštit šifra, opsalo správně údaje z pomníku na kraji obce.
159 Kotelský vrch
Nedaleko nově opravené kapličky na kopci u obce Kotel se usídlil Trautenberk, který byl nečekaně hodný a přátelský. Zdejší úkol spočíval v kradení dřevěných polínek z Krakonošova území (tj. zpod natažené plachty) v časovém limitu. Snad si Trautenberk zase rozpomene…
163 Remízek u pole severně od Čertovy zdi
Poslední aktivitu před cílem stihlo navštívit 16 týmů. Obsluhoval ji Krteček, který by rád naučil, jak správně kopat hromádky – úkolem bylo podhrabat se pod latí v časovém limitu.
171 Lesnovek, č. p. 1, statek
Cíl v 18:00 stihly všechny týmy. Před samotnou záchranou Večerníčka ze spárů Zapomnění bylo nutné odevzdat odpovědní listy. A pak si vyslechnout, jak na splnění závěrečné aktivity.
Účastníci se pokusili rozpomenout na znělku Večerníčka a vlastně mu ji celou herně přehrát. Běhalo se tedy po schodech, točilo dokola, jelo na koni, autem i na jednokolce. Ale popořádku: týmy měly deset minut na to sházet z patra postroje na koně, ustrojit ho, dále na něj vylézt a pomocí dlouhé sběračky přelít palivo z jedné nádoby do druhé. Dále musely „vyrobit“ auto, podlézt pod ním a pomocí kolečka převážet krabice s obrázkem Zapomnění, které byly ukryté v místnosti, kam vedla cesta pouze oknem. Jakmile bylo Zapomnění převezené, v poslední fázi se ze stejných krabic složila znělka Večerníčku a tím bylo Zapomnění poraženo! S úkolem si nejrychleji poradil tým Vrtkavé pandy.
Po osmé hodině bylo Zapomnění zničeno všemi týmy a mohli si tak konečně všichni dopřát teplé jídlo, pití, sprchu či spánek v prostoru statku. Samozřejmě zbyl čas na probrání zážitků ze hry mezi účastníky i s organizátory.
V pondělí dopoledne, nebo spíš po poledni, došlo tradičně na vyhlášení výsledků a předání cen nejúspěšnějším týmům. Účastníci se podíleli na úklidu a stěhování, za což jim patří velký dík.